Firma LAPIS Semiconductor należąca do ROHM Group, ogłosiła opracowanie układu scalonego ML5245 monitorującego do 13 komórek akumulatorów litowo-jonowych będącego idealnym wyborem dla roznącego rynku lekkich pojazdów elektrycznych (LEV), takich jak m.in. rowerów elektrycznych, skuterów, hulajnóg czy wózków inwalidzkich.
ML5245 jest samodzielnym układem, który nie wymaga współpracy mikrokontrolera. Wyeliminowało to konieczność opracowywania specjalistycznych programów dla mikrokontrolera, wymagających dużej wiedzy specjalistycznej oraz godzin pracy, oraz wprowadziło uproszczenie rozwoju akumulatorów, prowadząc do skrócenia czasu rozwoju produktów końcowych. Oprócz standardowych funkcji monitorowania parametrów baterii, poprzez dodanie narzędzi peryferyjnych, takich jak wykrywanie temperatury, zapobieganie przegrzaniu naładowanych/rozładowanych układów FET (NMOS-FET), wyłączanie zasilania FET oraz monitorowanie napięcia sieci, niezawodność i bezpieczeństwo aplikacji zostało znacznie udoskonalone. Ponadto niski pobór prądu 0,1 µA podczas stanu wyłączenia minimalizuje upływ mocy, umożliwiając długotrwałe przechowywanie baterii.
Chiny, które doświadczają gwałtownego wzrostu rynku LEV, szacuje się, że sprzedaż rowerów elektrycznych przekroczy 30 milionów rocznie. Spośród tych 30 milionów, około 2,7 miliona będzie rowerami wyposażonymi w akumulator litowo-jonowy. Biorąc pod uwagę kraje wschodzące, oczekujemy dalszego wzrostu w najbliższej przyszłości. Tymczasem smartfony, które reprezentują najbardziej popularny rynek baterii litowo-jonowych, w ostatnich miesiącach doświadczyły poważnych problemów, takich jak zapłon i przegrzanie pakietów baterii, wymagających jeszcze większych środków bezpieczeństwa.