Podczas bieżącej obsługi pociągów, wagony składów mogą być rozdzielane i przekierowane do pracy w innych konfiguracjach dla zapewnienia elastycznych wymagań operacyjnych. Dobrym przykładem takiej sytuacji niech będzie chociażby przypadek MRT opisany w poprzednim artykule, kiedy obsługa pasażerów w szczytowych porach dnia wymaga pociągów o większej ilości składów, podczas gdy w porach poza szczytem wymagana jest ich mniejsza liczba. Dodatkowo pociągi długodystansowe mogą rozdzielać się na dwa niezależne składy kontynuując swoją trasę w dwóch różnych kierunkach przyczyniając się do zwiększenia elastyczności co z kolei daje lepsze wykorzystanie dostępnych zasobów jak i zmniejszenie kosztów operacyjnych.
W czasie przełączeń wagonów niezbędna jest ponowna rekonfiguracja sieci wymagająca od operatorów kolejowych, dodatkowych zasobów ludzkich oraz wystarczającej wiedzy z zakresu konfiguracji sieci Ethernet IP. To nie tylko zwiększa koszty pracy, ale również powoduje dodatkowe opóźnienia. Ponadto, w czasie przełączania powstają przerwy w dostępie do sieci, a w tym pokładowych systemów informacji dla pasażerów czy usługi bezpłatnego dostępu do sieci Wi-Fi. Tolerancja pasażerów wobec przerwy w działaniu usług jest ograniczona i jest jednym z istotnych czynników satysfakcji klienta.
Train Ring kontra istniejące rozwiązania
Powszechnie używane technologie Common Rapid Spanning Tree Protocol (RSTP) oraz Coupling Ring mogą być zastosowane dla obsługi pokładowych sieci kolejowych dla uzyskania redundancji sieci w wielu wagonach. Jednak każde rozwiązanie ma swoje wady, takie jak dłuższy czas odzyskiwania sprawności sieci po awarii albo zmianie połączeń, lub brak automatycznego odzyskiwania sprawności po awarii. Firma Lantech opracowała zatem nowe rozwiązanie o nazwie Train Ring, które może automatycznie odzyskać sprawność sieci w ciągu 50ms bez konieczności ponownej rekonfiguracji ustawień!
Train Ring firmy Lantech to ewolucja tradycyjnego pierścienia typu Coupling Ring, który eliminuje proces konfiguracji oraz umożliwia automatyczną i dynamiczną identyfikację podstawowej oraz zapasowej ścieżki, bez konieczności ponownej konfiguracji. Train Ring umożliwia operatorom kolejowym na na szybką i elastyczną zmianę topologii składów pociągów. Ponieważ wszystkie ustawienia są wykonywane automatycznie, następuje obniżenie możliwości powstania błędów w konfiguracji sieci jak też czasu oraz kosztów operacyjnych. Czas odzyskiwania sprawności sieci jest mniejszy niż 50ms, dzięki czemu pasażerowie praktycznie nie są nawet w stanie zauważyć przerwy w dostawie pokładowych usług, spowodowanych zmianami w topologii sieci.
Wszystkie zarządzalne przemysłowe switche firmy Lantech serii 3000/5000/6000/7000 obsługują topologię Train Ring.