AGH Solar Boat to studencki projekt Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Zespół buduje bezemisyjne łodzie wyścigowe z wykorzystaniem w 100% odnawialnej energii słonecznej. Dodatkowo rozwijają zaawansowaną zieloną technologię dla nowoczesnego transportu wodnego.
Zespół AGH skupił się na opracowaniu technologii pojazdów autonomicznych dla transportu wodnego. Mając doświadczenie w budowie łodzi solarnych, pracują nad autonomicznym statkiem, który ma zrewolucjonizować transport morski.
Autonomiczną łodzią można sterować z lądu za pomocą fal radiowych, ale domyślny tryb pracy będzie w pełni autonomiczny, oparty na kamerach i GPS. Informacje o łodzi, jej lokalizacji i stanie można przesłać do serwera drogą radiową. Ta sama metoda służy do wysyłania poleceń dotyczących trasy i zadań do wykonania przez łódź.
W tym projekcie zespół AGH wykorzystał dwa warianty modułu RF Digi XBee® SX 868, z których oba mają duży zasięg roboczy i dużą szybkość przesyłania danych. Moduły Digi XBee SX 868 działają w zakresie 863-870 MHz, zapewniając doskonałą wydajność i odporność na zakłócenia. Moduły zawierają protokół DigiMesh®, ale mogą również używać protokołu point-to-multipoint.
„Nasz zespół bardzo lubi pracować z modułami Digi XBee” - powiedziała Dominika Kurczyna, koordynator projektu AGH Solar Boat. „Wykorzystaliśmy moduły w wielu projektach i uważamy je za łatwe w użyciu i niezawodne”. Dodała, że zespół przetestował moduły Digi XBee 802.15.4 i 2,4 GHz, ale stwierdził, że wymagają one większego zasięgu komunikacji. „Tabela porównawcza funkcji modułów rodziny Digi XBee, okazała się bardzo pomocna w identyfikacji odpowiednich modułów spełniających nasze wymagania”.
Wyzwaniem, przed którym stanął zespół, były różne przepisy dotyczące radiowej transmisji danych w USA i Polsce. Musieli zapewnić, że częstotliwość transmisji fal spełnia wiele wymagań. Korzystając z dwóch modułów XBee, byli w stanie rozwiązać problem i spełnić wymagania obu krajów.
Zespół AGH Solar Boat uważa, że autonomiczne łodzie mogą stać się przyszłością transportu morskiego i śródlądowego. System czujników i zaawansowane systemy sterowania sprawiają, że łódź nie wymaga obsługi. Dodatkowo, dzięki panelom fotowoltaicznym i akumulatorom litowo-jonowym, łódź nie potrzebuje portu w celu załadunku paliwa. Wszystko to sprawia, że łódź autonomiczna jest łodzią ekologiczną o nieograniczonym zasięgu.
Zespół ma wzniosłe cele dla swoich autonomicznych łodzi, w tym wykorzystanie ich jako pływających laboratoriów, które mogą poruszać się po jeziorach i rzekach. Mogą być przeznaczone do wykonywania zadań, takich jak pobieranie i testowanie próbek wody lub mapowanie dna drogi wodnej. Ponadto zespół planuje wysłać swoje autonomiczne łodzie na międzynarodowe zawody w USA, gdzie będzie miał okazję przetestować je i ulepszyć na bazie zaobserwowanych spostrzeżeń.
Digi XBee® Ecosystem™ oferuje twórcom pełną gamę szybko rozwijających się rozwiązań sieciowych umożliwiających bezproblemową łączność bezprzewodową między urządzeniami, adapterami i bramami.
LPT2400/71DMN firmy YAGEO Group to wytrzymała, wysokowydajna antena zaprojektowana z myślą o bezproblemowej łączności...
Firma Microchip Technology, ogłosiła dwa nowe kamienie milowe dla swojej technologii wzmocnionej na promieniowanie...
Firma Avalue Technology Inc. ogłosiła premierę swojego nowego, bezwentylatorowego, wytrzymałego systemu wbudowanego...
Przegląd produktów firmy Microchip zawiera wybór najnowszych rozwiązań oraz projektów referencyjnych.
W przeciwieństwie do konwencjonalnych czujników, które wymagają dodatkowego sprzętu lub niestandardowego...
Niniejszy artykuł koncentruje się na trzech kluczowych wyzwaniach, z jakimi inżynierowie mierzą się podczas wyboru:...