Routery bezprzewodowe są szeroko stosowane w branży kolejowej, w tym w komunikacji pokładowej oraz sieciach trakcyjnych/tor-pojazd. Przesyłają one dane bez żadnych przeszkód do i między poruszającym się taborem kolejowym, a także zapewniają redundantne połączenie w stosunku do przewodowych / światłowodowych sieci szkieletowych. Wymieniliśmy tu 10 ważnych kwestii, które należy rozważyć przy zakupie routera bezprzewodowego do tych zastosowań.
Aplikacje związane z transportem kolejowym są bardzo złożone i niezwykle krytyczne. Prosty problem może spowodować katastrofę, która może spowodować obrażenia ciała, a nawet utratę życia. Dlatego też ustanowiono kilka norm dla przemysłu kolejowego, takich jak EN 50155, EN 50121 i EN 45545. Normy te zawierają wytyczne, które zapewniają większą niezawodność, mniej zakłóceń radiowych i najwyższy możliwy poziom bezpieczeństwa w przypadku pożaru. Nigdy nie rozważaj routera bez sprawdzenia jego zgodności z tymi normami.
Router z dwoma wbudowanymi modułami LTE 4G (do 4 gniazd kart sim) zapewnia dodatkowe zabezpieczenie oraz szybki czas wznowienia połączenia z siecią w porównaniu z routerem wyposażonym tylko w jeden moduł LTE 4G. Daje również możliwość wyboru różnych dostawców usług 4G w celu zmniejszenia ryzyka w przypadku, gdy dostawca nie jest w stanie zapewnić nieprzerwanej dostępności usługi.
MQTT to standardowy protokół komunikacyjny dla Internetu przedmiotów (IoT). Został zaprojektowany jako wyjątkowo lekki protokół komunikacyjny do publikowania i subskrybowania wiadomości, który jest idealny do łączenia zdalnych urządzeń transmitujących małe ilości danych i wymagających niewielkiej prędkości sieci. Router wspierany przez MQTT może dostarczyć status GPS i LTE jako nadawca (publisher) MQTT z wykorzystaniem tego przyszłościowego protokołu.
Coraz częstsze ataki sieciowe stały się kwestią krytyczną, a aplikacje kolejowe nie są tu wyjątkiem. Bezpieczeństwo ma kluczowe znaczenie w zastosowaniach kolejowych, aby zapobiec włamaniom do jakichkolwiek pociągów lub sieci metra oraz uniemożliwić przejęcie kontroli nad systemem transportu masowego przez jakąkolwiek anonimową osobę. Niezbędna jest również zapora ogniowa, a sieć VPN pomaga w tym poprzez stworzenie odizolowanego i bezpiecznego połączenia.
Dzięki obsłudze roamingu bezprzewodowego i technologii MESH można zbudować stabilną i niezawodną sieć bezprzewodową dla ruchomego taboru kolejowego. Pociągi mogą pozostawać w trybie online w celu stałego ich monitorowania i zapewnienia wyższej jakości usług.
Obecnie routery wielofunkcyjne cieszą się dużą popularnością ze względu na swoje funkcje oszczędzające miejsce i niskie koszty. Coraz więcej funkcji jest zintegrowanych w kompaktowych routerach bezprzewodowych. Na przykład, Lantech wprowadził na rynek serię routerów 7 w 1 EN50155, które obejmują Wi-Fi, LTE, Storage, PoE, Gateway, VPN oraz Managed Switch. Zmniejszenie liczby urządzeń w sieci zmniejsza również wymagania eksploatacyjne i konserwacyjne.
VRRP (Virtual Router Redundancy Protocol) jest komputerowym protokołem sieciowym, który zapewnia automatyczne przydzielanie dostępnych fizycznie routerów IP jako routerów wirtualnych współpracującym z nim hostom. Zwiększa to dostępność i niezawodność ścieżek routingu dzięki automatycznemu wybieraniu domyślnych bramek (routerów VRRP) w podsieci IP.
Przy ograniczonej przepustowości, jak najlepszy sposób zarządzania pasmem stał się głównym problemem do rozwiązania. Zastosowanie routera bezprzewodowego z wbudowaną technologią "Load Balancing" pozwala na optymalizację połączeń LTE/WAN w zależności od aplikacji.
Zastosowania kolejowe obejmują pojazdy szynowe i urządzenia do obsługi stacji i mogą być wykonywane dla różnych napięć zasilania. Idealny bezprzewodowy router kolejowy powinien być zdolny do pracy na pojeździe z napięciem zasilania 24/72/110VDC, a także powinien być w stanie zwiększyć lub zmniejszyć napięcie do 48VDC w celu doprowadzenia zasilania do urządzeń PoE, takich jak kamery IP i telefony IP. Jednak sama możliwość zwiększania lub zmniejszania napięcia do wymaganego poziomu nie wystarczy, router/przełącznik musi również posiadać odizolowaną konstrukcję zasilania, aby uniknąć uszkodzeń spowodowanych niestabilnym zasilaniem z systemu kolejowego, zwłaszcza podczas uruchamiania taboru.
Niektóre produkty nadal korzystają ze starego standardu Wi-Fi IEEE 802.11n, jednak nowszy standard IEEE 802.11ac zapewnia szybszą i bardziej wydajną sieć bezprzewodową dzięki możliwości pracy w dwóch pasmach. Standard 802.11ac istnieje już od kilku lat i jest dobrze znany w zastosowaniach przemysłowych.